مدیریت مالی در کارگاهِتو (قسمت اول)
بیشک یکی از مهمترین قسمتهای هر پروژه، مدیریت مالی است و در سامانه کارگاهِتو نیز امکانات بسیار زیادی در این خصوص برای مهندسین محترم در نظر گرفته شده است.
عکس
ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید و از منوی سمت راست گزینه “مدیریت مالی” را انتخاب کنید تا زیر مجموعههای آن مشاهده شوند.
نمای کلی و گزارشات
هزینهها
پرداختیها
دریافتیها
صورت وضعیتها
امور مالی قراردادها
مراکز هزینه
صندوقها و بانکها
مدیریت تنخواهگردان
عکس
در گزینه “نمای کلی و گزارشات” یک سری ارقام به همراه نمودارهای آنها قابل مشاهده است.
کل هزینهها: مجموع کل اسناد هزینهای که برای پروژه ثبت شده است.
کل پرداختیها: پرداختهای انجام شده در پروژه به طور مثال؛ صورت وضعیت گچکار که به صورت رقم در سامانه ثبت شده است.
کل درآمد: اگر پروژه مدنظر در دستهبندی پروژههایی باشد که درآمدزایی به همراه دارند در سامانه محاسبه میشود.
سود و ضرر: حاصل تفریق کل هزینههای انجام شده در پروژه منهای دریافتی است که کل این عملیات به صورت خودکار در سامانه محاسبه شده و در نهایت سود و ضرر را گزارش میدهد.
عکس
در قسمت پایین نمای کلی هزینهها، بالانس طرف حسابها و پیش بینی هزینهها قابل رؤیت است.
نمای کلی هزینهها: شاخصی است که کل هزینههای ثبت شده برای پروژه را نمایش میدهد که چه میزان مربوط به خدمات و چه میزان مربوط به کالا میباشد.
عکس
مبلغ کل، سطح بندی و دسته بندی خدمات و یا کالا
اگر بخواهید کالا یا خدماتی را در سطوح مختلفی تعیین کنید باید دسته بندی بین گزینه خدمات یا کالا و سطح بندی از بین سه سطح؛1، 2 و یا 3 را انتخاب کنید که کاملاً با قسمت تعاریف پروژه و مدیریت مالی یا تعاریف مالی ارتباط مستقیم دارد.
عکس
همانگونه که در قسمت آموزش درختوارههای کالا و خدمات بیان شد و در سامانه کارگاهِتو درختوارههای کالا و خدمات را تعریف کردید و برای هر قسمت امکان تعریف زیر مجموعههایی وجود داشت، سطح بندی نیز به همین صورت انجام میگیرد.
سطح1: قسمتهای اصلی است به طور مثال؛ عناوینی چون تخریب،گودبرداری، اجرای فنداسیون و …
عکس
سطح 2: شامل تقسیم بندیهای ریز میشود. مثلاً؛ برای بتنریزی، قالب بندی
سطح3:اگر باز هم تقسیم بندیهای دیگری را در نظر بگیرید در این سطح قرار میگیرد.
تقسیمبندی سطوح برای خدمات و هم برای کالا صدق میکند.
عکس
بنابراین اگر دسته بندی کالا یا خدمات و سطح بندی را انتخاب کنید متناسب با آن مبلغ کل محاسبه و ارقام نمایش داده میشود.
عکس
تفکیک هزینهها: مزیت این قسمت برای مدیر کلان پروژهها این امکان را فراهم میآورد که تا چه میزان از سهم پروژهها، صرف خدمات و به چه میزان مشمول کالا شده است. به عنوان مثال؛ اگر در یک ساختمان 4 آرماتوربند مختلف مشغول باشند و فرض کنید آرماتوربندی در هر طبقه توسط یک نفر انجام شده باشد ممکن است اهمیتی برای پروژه نداشته باشد که به هر یک از افراد به تنهایی چه مبلغی پرداخت شده ولی در سطح کلان اگر کل هزینههای آرماتوربندی را جمع کنید برای مدیر پروژه حائز اهمیت است که در جریان قرار گیرد تا انتها چه میزان هزینه صرف آرماتوربندی پروژه شده است.
نظرات کاربران